Participation and Democracy Education
What do cultural, social, and religious differences or structural disadvantages mean for coexistence in pluralistic societies? What do they mean in terms of opportunities for education and participation for individuals and social groups? How can teaching practices contribute to increased opportunities for participation? In the participation and democracy education topic area, researchers are now focusing on different areas of teaching from the early childcare years through to university, both within and outside formal schooling.
Selected and current projects or areas of activity:
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Netzwerkräume kultureller Bildung (NETKUBI), Prof. Dr. Holger Schoneville
- #IchBinArmutsbetroffen - Prekäres politisches Sprechen. Zur (Un-)Möglichkeit der politischen Teilhabe von Armutsbetroffenen (Link), Prof. Dr. Holger Schoneville, Helen Dambach
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Development and evaluation of an elementarisation model for Socio-Scientific-Issues in physics education (Link), Patrick André Schuck, Prof. Dr. Dietmar Höttecke
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Building on Linguistic and Cultural Diversity for social action within and beyond European universities (BOLD), Prof. Dr. Silvia Melo Pfeifer
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Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt (Link), Prof. Dr. Thorsten Knauth
Completed projects:
- Neustart der Offenen Kinder- und Jugendarbeit in NRW während der Corona-Krise (Link), Prof. Dr. Benedikt Sturzenhecker
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“Psychosoziale Folgen von Migration und Flucht—generationale Dynamiken und adoleszente Verläufe.” (Link) Prof. Dr. Hans-Christoph Koller
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“PuLL international—Participation and Lifelong Learning (PuLL-I).” Prof. Dr. Iris Beck
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“Partizipation und Inklusion in demokratieorientierten Kitas (PInk).” Prof. Dr. Benedikt Sturzenhecker
- “IMPAK—Implementation von Partizipation und Inklusion für Menschen mit komplexen Beeinträchtigungen.” (Link), Prof. Dr. phil. Iris Beck
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“Demokratiebildung in Kindertageseinrichtungen (DeiKi) (Link).” Prof. Dr. Benedikt Sturzenhecker
- “Adoleszente Generationenbeziehungen in Migrantenfamilien.” (Link), Prof. Dr. Vera King
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“Implementation und Evaluation gemeindeorientierter Unterstützungssysteme (Link).” Prof. Dr. phil. Iris Beck
- “Studierfähigkeit—institutionelle Förderung und studienrelevante Heterogenität.” (StuFHe) (Link)