University Teaching
The projects in this area aim to develop the empirical findings, theories, and practices related to university teaching and learning as well as to document these and make them available for teachers and students at the university.
Selected and current projects or areas of activity:
-
Building on Linguistic and Cultural Diversity for social action within and beyond European universities (BOLD), Prof. Dr. Silvia Melo-Pfeifer
-
Virtual Field Work in the context of Global Change (V-Global), Prof. Dr. Sandra Sprenger, Prof. Dr. Kerstin Michalik
- ReLieF - Rekonstruktive Längsschnittstudie zu Professionalisierungsprozessen im Kontext Forschenden Lernens: ein Standortvergleich (Link), Prof. Dr. Angelika Paseka
-
DiCoT - Diversity Contexts in Teacher Education (Link), Prof. Dr. Sara Fürstenau, Prof. Dr. Telse Iwers
-
scientific network Design Based Research (DBR), Prof. Dr. Gabi Reinmann
-
“EDeR—Educational Design Research.” (Link), Prof. Dr. Gabi Reinmann
Completed projects:
-
"Wirkung von Maßnahmen zur Erhöhung der Einschätzung beruflicher und gesellschaftlicher Relevanz in geisteswissenschaftlichen Studiengängen" (WERT), Prof. Dr. Carla Bohndick
-
EDUREFORM - Abmilderung der Auswirkungen der vierten Industriellen Revolution auf die indische Gesellschaft: Bildungsreform für Lehrkräfte in Ausbildung und Lehramtsstudierende (Link), Dr. Wilko Reichwein
-
Kohärenz zum Lehren humanbiologischer Unterrichtsthemen in der Lehrkräftebildung Biologie (KohuBi), Dr. Finja Grospietsch, Prof. Dr. Julia Schwanewedel, Isabelle Lins
-
“Videobasiertes Lernen durch Forschung zur Nachhaltigkeit: Student Crowd Research (ScoRe).” Link, Prof. Dr. Gabi Reinmann
-
PuLL international - Participation and Lifelong Learning (PuLL-I), Prof. Dr. Iris Beck
-
“OPTion—Open Pattern Tool for Higher Education Research and Practice.” Link, Prof. Dr. Gabi Reinmann
-
“Forschungsorientierung in der Studieneingangsphase (FIDES Transfer).” Link, Prof. Dr. Gabi Reinmann
-
“optes—Optimierung der Selbststudiumsphase.” Link, Prof. Dr. Gabi Reinmann