ComBiMe: Comics als Bildungsmedien in der Bundesrepublik Deutschland (1960er-1980er Jahre)
ComBiMe: Comics als Bildungsmedien in der Bundesrepublik Deutschland (1960er-1980er Jahre)
Das Projekt Comics als Bildungsmedien in der Bundesrepublik Deutschland (1960er-1980er Jahre) untersucht vor dem Hintergrund der aktuellen Expansion von Comics in der pädagogischen Praxis Comics als Bildungsmedien in der Bundesrepublik Deutschland von der Mitte der 1960er bis zum Ende der 1980er Jahre. Das Quellenmaterial setzt sich aus gedruckten Quellen wie Monografien, Broschüren, Zeitschriftenaufsätzen, Bildungsplänen und Rahmenrichtlinien sowie archivalischen Quellen aus der staatlichen Bildungspolitik und –verwaltung Hessens zusammen. Als Methode dient die Historische Diskursanalyse. Es werden vier Zielsetzungen verfolgt: Erstens geht es um die Analyse der Debatte über Comics in pädagogischen Kontexten. Dabei stehen die gesellschaftlichen Aushandlungen über Bildergeschichten, ihre Schwerpunkte und Verschiebungen sowie die daran beteiligten Akteur:innen im Mittelpunkt. Zweitens soll am Beispiel Hessens untersucht werden, in welcher Art und Weise diese Überlegungen Eingang in die rechtliche Normierung von staatlich-institutionalisierter (Schul-)Bildung wie Rahmenrichtlinien oder Bildungspläne fanden. Drittens werden Ursachen, Einflussfaktoren und Rahmenbedingungen sowohl für die zu- als auch die wieder abnehmende Konjunktur von Comics in Bildungskontexten analysiert. Dabei werden viertens transnationale Verflechtungen berücksichtigt. (Zeichnung: Jens Natter)
Förderung: DFG-Sachbeihilfe
Laufzeit: 2022-2025
Team:
Leitung: Prof. Dr. Sylvia Kesper-Biermann
Mitarbeiter:innen: Anna Strunk
Aktuelles aus dem Projekt
Workshop: Comics as Educational Media in the 20th Century: International Perspectives
University of Hamburg, Von-Melle-Park 8, Raum 212
17 - 18 January 2025
At present it seems like common sense that comics can be a beneficial tool for educational purposes. Their ability to explain and illustrate even complicated topics as well as their motivational impact seem to make them perfect to “loosen up” the classroom. However, in the Federal Republic of Germany (FRG), this approval of comics only came after a phase, during the 1950s, of vehement rejection and fear with regard to the supposed dangers of comics. They were accused of causing analphabetism, increasing juvenile delinquency and keeping children away from “good literature”. Similar to the FRG, other countries experienced their own struggles and discussions surrounding the use of comics in educational contexts. The upcoming workshop “Comics as Educational Media in the 20th Century: International Perspectives” aims to focus on these developments in East Germany, Poland, France, Great Britain, the USA and Japan. Six speakers will shed light on comic reception and usage in education in their countries of research, opening up a room for comparison and discussion.
The workshop will take place on the on the 17th and 18th of January at the University of Hamburg, Von-Melle-Park 8, room 212 and is open to the public. As there is only limited space available, prior registration is required. To participate, please send a short e-mail to anna.strunk@uni-hamburg.de. Registration is open until the 31st of December 2024.
Program
17 January 2025
2:00 p.m.
Sylvia Kesper-Biermann & Anna Strunk, University of Hamburg
Welcome Address and Introduction
2:30 p.m.
Michael Scholz, Uppsala University
“Esperanto for Illiterate People” – Comics as Educational Media in East Germany?
3: 30 p.m.
Coffee break
3:45 p.m.
Kalina Kupczynska, Łódzki University
Learning with Talkative Animals – Educational Potential of Comics from the Polish Perspective
4:45 p.m.
Bettina Egger, Paris Lodron Universität Salzburg
Bande dessinée as an Educational Media in France: a Long Process Towards Recognition
18 January 2025
9:15 a.m.
Mel Gibson, Northumbria University
One Step Forward, Two Steps Back. Tensions and Hopes Regarding Comics in British Education
10:00 a.m.
Carol Tilley, University of Illinois Urbana-Champaign
Comics in US Education: Always a Bridesmaid
11:00 a.m.
Coffee break
11:15 a.m.
Jacqueline Berndt, Stockholm University
Inside and Outside the Educational System: Manga as a Learning Tool in Japan
12:15
Concluding Discussion