2018-2021: Effects of Reflection and Context in Physics Lessons which Aim at Fostering Decision-Making: An Empirical Study (Villigst)
Physics lessons strive to promote students’ decision-making in public and everyday contexts. This project aims at designing physics lessons, which work at students’ attitudes relating to decision-making instead of training inert knowledge of decision-making strategies. We want to analyse the effect of two factors which might influence students decision-making competence: a) reflection on students’ own intuitions and decision-making processes and b) the context which is framing the decision-making process which might either be private or public. We suspect the reflection of private decision to be more effective due to the involvement of the individual. The study explores the role of these two factors towards students’ decision-making. The two factors will be analysed in order to identify their isolated, additive or interactive effects. The investigation is planned as a 2x2-intervention study with a pre-post-follow-up-design.
Further reading
Dejanovikj, J., & Höttecke, D. (accepted). Promoting Reflections on Decision-Making in Socio-Scientific Issues. Research in Subject Matter Teaching and Learning.
Feser, M. S., & Dejanovikj (born as Ratzek), J. (2023). Die Nutzung von Technetium in der nuklearmedizinischen Diagnostik als Anlass für inner- und überfachliches Bewerten im Physikunterricht [The use of technetium in nuclear medicine diagnostics as an occasion for intra- and interdisciplinary assessment in physics education.]. plus Lucis, 2023(1), 12–16.
Langlet, J., Eilks, I., Gemballa, S., Heckmann, G., Kunz, A., Lübeck, M., Meisert, A., Menthe, J., Ratzek, J., Wlotzka, P., & Wodzinski, R. (2022). Bewertungskompetenz in den Naturwissenschaften. Denkanstöße, Empfehlungen und Hilfen für den Unterricht und für Aufgaben. MNU Themenreihe Bildungsstandards. Düsseldorf: MNU, https://www.mnu.de/images/publikationen/Bewertungskompetenzen/Bildungsstandards_Bewertungskompetenz.pdf (09.02.2024).
Ratzek, J. & Höttecke, D. (2021). Reflexion von Bewertungsprozessen. Ergebnisse einer Vorstudie [Reflecting on evaluation processes. Results of a preliminary study]. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Tagungsband der GDCP-Jahrestagung 2020 online (S. 517-520).
Ratzek, J. & Höttecke, D. (2020). Ethisches Bewerten im naturwissenschaftlichen Unterricht [Ethical evaluation in science education.]. Plus Lucis, 3, 16-20.
Ratzek, J.H., Schlei, S., & Höttecke, D. (2020). Förderung von Bewertungskompetenz durch Reflexion. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft für morgen (S. 495-498). GDCP, Jahrestagung in Wien 2019.
Ratzek, J. & Höttecke, D. (2020). Ethisches Bewerten im naturwissenschaftlichen Unterricht. Plus Lucis, 3, 16-20.
Ratzek, J.H., Schlei, S., & Höttecke, D. (2020). Förderung von Bewertungskompetenz durch Reflexion. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft für morgen (S. 495-498). GDCP, Jahrestagung in Wien 2019.