2012-2016: Reconstructing Students’ Beliefs about the Diachronic Nature of Science
In Germany the national standards for science education have emphasized learning about the nature of science. Even though there are several instruments for surveying students’ views on the nature of science, none of them focuses explicitly on a diachronic perspective. One of the major goals of our project is to close this gap. Therefore, a metaphor-based instrument to survey students’ beliefs about the evolution of science in time (diachronic nature of science) will be developed.
The development of our instrument is based on the idea that metaphors produced by students allow for a reconstruction of their deeply held beliefs. Students are asked to draw a ‘way of science from the past until today’. Their drawings represent metaphors of their own way of thinking about the development of science. Follow-up interviews enrich our database. All data will be analyzed with the documentary method according to Bohnsack allowing for a reconstruction of students beliefs.
During an exploratory phase different methods for validating the data will be tested. The main study will enable the construction of a typology of beliefs across varying age-groups. The run-time of the project is 2012-2015.
Publications related to this project:
Krüger, J. (2017). Schülerperspektiven auf die zeitliche Entwicklung der Naturwissenschaften. Theoretische Grundsatzüberlegungen und empirische Erkenntnisse [Students' perspectives on the development of science in time. Theoretical thoughts and empirical results]. Berlin: Logos, http://www.logos-verlag.de/ebooks/OA/978-3-8325-4457-7.pdf (14.09.2017).
Henke, A., Höttecke, D. & Krüger, J. (2015). Schülervorstellungen zur zeitlichen Entwicklung der Naturwissenschaften Schüler/-innen zeichnen den „Weg der Wissenschaft“ [Students' ideas about the development of science. Students draw a "way of science"]. In S. Bernholt, Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht (S. 313-315), GDCP-Jahrestagung in Bremen 2014. Kiel: IPN, http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band35.pdf (01.03.2015).
Höttecke, D., Henke, A., & Krüger, J. (2015). Naturwissenschaften im Wandel der Zeit. Konzepte der Wissenschaftsforschung [Science and its change in history. Concepts of history, epistemology and sociology of science]. In S. Bernholt, Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht (S. 310-312), GDCP-Jahrestagung in Bremen 2014. Kiel: IPN, http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band35.pdf (01.03.2015).
Krüger, J. & Höttecke, D. (2016). Schülerperspektive auf die diachrone Natur der Naturwissenschaften - Gruppierung von Orientierungsrahmen. In Chr. Maurer (Hrsg.), Authentizität und Lernen - das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Berlin 2015 (S. 287-289), http://gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band36.pdf (07.03.2016).
Krüger, J. & Höttecke, D. (2016). Historisch orientierter Naturwissenschaftsunterricht. Konzeption der Schülerperspektive aus naturwissenschafts- und geschichtsdidaktischer Sicht. In J. Menthe, D. Höttecke, T. Zabka, M. Hammann & M. Rothgangel (Hg.), Befähigung zu gesellschaftlicher Teilhabe. Beiträge der fachdidaktischen Forschung (S. 273-283). Münster: Waxmann.
Krüger, J. & Höttecke, D. (2015). Talking about the Way of Science – A Study about Secondary Students’ Perspectives on the Diachronic Nature of Science. IHPST 13th Biennial Conference. CEFET Rio de Janeiro, Brazil (The role of HPS in Global Society).
Krüger, J., Henke, A., & Höttecke, D. (2014). Schülervorstellungen zur zeitlichen Entwicklung der Naturwissenschaften . In S. Bernholt, Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterrich, GDCP-Jahrestagung in München 2013 (S. 471-473). Kiel: IPN.
Krüger, J., Höttecke, D. & Henke, A. (2015). Orientierungsrahmen von Schüler_innen zur zeitlichen Entwicklung der Naturwissenschaften [Students' "orientational frameworks" about how science changes in time]. In S. Bernholt, Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht (S. 316-318), GDCP-Jahrestagung in Bremen 2014. Kiel: IPN, http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band35.pdf (01.03.2015).
Krüger, J., Ruhrig, J., & Höttecke, D. (2013). Lehrerperspektiven auf unsichere Evidenz II: Ergebnisse einer Gruppendiskussionsstudie. In S. Bernholt, Zur Didaktik der Chemie und Physik, GDCP-Jahrestagung in Hannover 2012 (S. 728-790), http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band33.pdf (21.03.2013).