2015-2021: Pre-service Physics Teachers’ beliefs about Language and Language Diversity in Physics Education (BMBF)
International large-scale studies like PISA and TIMSS and other studies have repeatedly shown that students in science lessons achieve worse results, if they have no sufficient
language skills. Therefore, Science teachers need to be determined to promote academic and Physic language skills of students in Physic instruction(Tajmel 2013, Michalak 2016). Special trainings and adaptation of instruction for changing social conditions try to prepare the teachers for this proposition. While many teachers are sensitized for this problem (Fischer 2016), scientific instruction barely progresses towards a language awareness instruction.
The reason of this, and why the teacher trainings are not lead to success are not clear yet. Due to this research gap, our study focuses on the beliefs towards language and language diversity of future science teachers. These beliefs will be examined by qualitative-reconstructive methods. The aim of this project is to find out which beliefs, as social-psychological constructs, of future teachers probably inhibit an aware interaction with language in Physics instruction.
Publications
Strunk, N. & Höttecke, D. (2023). Sprache im Physikunterricht. Welche Orientierungen zeigen angehende Physiklehrkräfte?. ZfDN, 29(11), doi: 10.1007/s40573-023-00160-1.
Strunk, N. & Höttecke, D. (2022). Orientierung der Lehrkräfte auf sprachsensiblen Physikunterricht. In S. Habig & H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. GDCP Virtuelle Jahrestagung (S. 84–87), https://gdcp-ev.de/wp-content/uploads/2022/05/Tagungsband-2022-Stand-13522.pdf (02.11.2022).
Strunk, N. & Höttecke, D. (2020). Sprachsensibler Physikunterricht in der Studierendenperspektive. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft für morgen (S. 310-313). GDCP, Jahrestagung in Wien 2019.
Strunk, N.. & Höttecke, D. (2019). Sprache im Physikunterricht aus der Sicht angehender Physiklehrkräfte. In C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe (S. 261-264). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung Kiel 2018.
Strunk, N. & Höttecke, D. (2018). Von der Alltags- zur Bildungssprache. Übergänge im Physikunterricht gestalten [From everyday language to academic language. Structuring language development in physics education]. Unterricht Physik, 165/166, 20-24.
Strunk, N. & Höttecke, D. (2018). Perspektiven von Physiklehramtsstudierenden auf die Rolle der Sprache im Physikunterricht. In C. Maurer (Hrsg.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht – normative und empirische Dimensionen (S. 2014-2017). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Regensburg 2017.
Strunk, N. & Höttecke, D. (2017). Pre-service physics teachers' orientations concerning the role of language in physics education. Paper presented at the ESERA conference 21st-25th August 2017 in Dublin, http://keynote.conference-services.net/resources/444/5233/pdf/ESERA2017_0974_paper.pdf (14.09.2017).
Poster
Strunk, N. & Höttecke, D. (2020). Sprachsensibler Physikunterricht in der Studierendenperspektive. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft für morgen (S. 310-313). GDCP, Jahrestagung in Wien 2019.
Strunk, Nadezda (2017): "Pre-service physics teachers’ orientations concerning the role of language in physics education", Posterpräsentation am 24. August auf der 12. Tagung der ESERA (Conference of the European Science Education Research Association) in Dublin.
Strunk, Nadezda; Cudak, Karin (2016): "Sprachlich-kulturelle Heterogenität als Thema in der Lehrer*innenbildung – Einblicke der Interkulturellen Bildung und der Physikdidaktik aus einem Lehr-Forschungsprojekt", Posterpräsentation am 25. November 2016 auf der Bundesweiten Tagung der Professional School of Education „Früher Bildungsdialog 2016 – Wissenschaftskommunikation zwischen Bildungsforschung und Schule“ in Bochum.
Public Lectures
Höttecke, D. unter Mitarbeit von Feser, M.S., Hackemann, T., Kroll, N., & Strunk, N., (2020). Sprache und Physiklernen? Zusammenhänge und Hamburger Forschungsperspektiven. eingel. Vortrag Universität Insbruck.
Strunk, Nadezda (2018): „Orientierungen von angehenden und praktizierenden Physiklehrkräften zu Rolle der Sprache und sprachlicher Heterogenität im Physikunterricht“ am 7. Februar im Rahmen der Tagung „Sprache im Unterricht“ an der Universität zu Köln.
Strunk, Nadezda (2017): "Perspektiven von Physiklehramtsstudierenden auf die Rolle der Sprache und sprachlichen Heterogenität im Physikunterricht" am 21. September im Rahmen des internationalen ProfaLe-Kongresses "New International Perspectives on Future Teachers’ Professional Competencies" an der Universität Hamburg.