2015-2019: Physics teachers’ assessment criteria
Marking students’ texts is an important part of the daily work of physics teachers. We suppose that physics teachers confound their assessments about professional and verbal skills, but we do not know for sure. Furthermore, no reliable empirical evidence exists about which resources physics teachers use in everyday practice to assess written student performances. These are our research questions in the project ” Physics teachers’ judgment criteria”. In a preliminary study 128 pupils in Hamburg were asked to write a short explanation of an acoustic phenomenon. Those texts were then classified into two sets of categories to characterise their professional and verbal quality. This procedure allowed us to identify four contrasting student texts, which are now used in think-aloud tasks for physics teachers.
Publications
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2021). Exploring the Role of Language in Physics Teachers’ Everyday Assessment Practice. Journal of Science Teacher Education. https://doi.org/10.1080/1046560X.2021.1890926
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2020). Assessment Literacy. Ein Rahmenkonzept für professionelles Lehrer*innenhandeln bezüglich schulischer Leistungsbeurteilung. HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung, 3(1), 538–552. https://doi.org/10.4119/HLZ-2519
Feser, M. & Höttecke, D. (2020). Schüler_innen schreiben Texte – Physiklehrkräfte beurteilen diese. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft für morgen (S. 290-293). GDCP, Jahrestagung in Wien 2019.
Feser, M.S. (2019). Physiklehrkräfte korrigieren Schülertexte. Eine Explorationsstudie zur fachlich-konzeptuellen und sprachlichen Leistungsfeststellung und -beurteilung im Physikunterricht. Berlin: Logos.
Feser, M. & Höttecke, D. (2018). Physiklehrkräfte beurteilen Schülertexte – Eine Explorationsstudie. In C. Maurer (Hrsg.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht – normative und empirische Dimensionen (S. 218-221). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Regensburg 2016.
Feser, M.S. & Höttecke, D. (2017). How physics teachers assess students' texts in teacher-made tests. Paper presented at the ESERA conference 21st-25th August 2017 in Dublin, http://keynote.conference-services.net/resources/444/5233/pdf/ESERA2017_0099_paper.pdf (10.01.2020).
Feser, M. & Höttecke, D. (2017). Wie Physiklehrkräfte Schulertexte beurteilen – Instrumententwicklung. In Chr. Maurer (Hrsg.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis (S. 123-126). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Zürich 2016.
Feser, M.S. & Höttecke, D. (2017). Klassenarbeiten kriteriengeleitet korrigieren – Wie beurteile ich eine Schülererklärung? [How teachers judge students explanations in physics?]. Unterricht Physik, 158, S. 15-18.
Feser, M.S., Höttecke, D., & Ehmke, T. (2016). Testitems zur qualitativen Untersuchung der Ressourcen von Physiklehrkräften beim Bewerten schriftlicher Schülerleistungen. PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, o. V. (o. N.), o. S..
Poster, Talks, Workshops
Feser, M.S. & Höttecke, D. (2018). Schülertexten korrigieren? »Ich erwarte, dass sie nichts hinklieren.«. Poster auf der Jahrestagung der GDCP 2018 in Kiel. Kiel. DOI: 10.13140/RG.2.2.29560.90889.
Feser, M.S. & Höttecke, D. (2018). Schüler_innen schreiben Texte – Physiklehrer_innen beurteiln diese. Eine Exploration der alltäglichen Leistungsbeurteilung im Physikunterricht. Vortrag auf der GDCP Schwerpunkttagung «Sprache in naturwissenschaftlichen Lehr-Lernprozessen» 2018 in Bochum. Bochum.
Feser, M.S., Höttecke, D. (2017). Physiklehrkräfte beurteilen Schülertexte – Eine Explorationsstudie. Vortrag auf der Jahrestagung der GDCP 2017 in Regensburg. Regensburg.
Feser, M.S., Höttecke, D. (2017). How physics teachers assess students' texts in teacher-made tests. Vortrag auf der 12. Konferenz der European Science Education Research Association (ESERA) in Dublin. Dublin.
Feser, M.S., Höttecke, D. (2016). Wie Physiklehrkräfte Schülertexte beurteilen - Instrumententwicklung. Vortrag auf der Jahrestagung der GDCP 2016 in Zürich. Zürich.
Feser, M.S., Lübke, B. (2016). Bewertung von Schüler_innentexten in sprachlicher und fachlicher Hinsicht. Workshop und Vortrag im Projekt „Professionelles Lehrerhandeln zur Förderung fachlichen Lernens unter sich verändernden gesellschaftlichen Bedingungen" (ProfaLe) Handlungsfeld 2: Sprachlich-kulturelle Heterogenität. Hamburg.
Feser, M.S., Höttecke, D., & Ehmke, T (2016). Testitems zur qualitativen Untersuchung der Ressourcen von Physiklehrkräften beim Bewerten schriftlicher Schülerleistungen. Poster präsentiert auf der Frühjahrstagung der DPG 2016 in Hannover. Hannover.
Feser, M.S., Höttecke, D., & Ehmke, T. (2015). Fachliche & sprachliche Urteilskriterien. Vortrag auf dem Dokorierenden-Kolloquium der GDCP in Frankfurt am Main vom 23. bis 25.10.2015. Frankfurt am Main.