'Augmentative and Alternative Communication for All' as an inclusive teaching and learning field in day care centers
Description: The Elbkinder-Vereinigung Hamburger Kitas (gGmbH) developed the training module "UK for all" to introduce aspects of AAC as everyday integrated language support in inclusive daycare centers. The research project will investigate how the sign-assisted qualification of early childhood educators affects communicative-linguistic competencies and the interactions of teachers and learners. For this purpose, the language and interaction behavior of both the educators and the children will be examined. The focus in each case is on evaluating the influence of sign-assisted communication. Questionnaires, sociograms and video analysis will be used as data collection methods.
The project will be presented in more detail in a video of the University of Hamburg as project of the month (January 2020).
Duration: 2018-2021
Project leadership: Prof. Dr. Barbara Hänel-Faulhaber
Cooperation partner: Elbkinder-Vereinigung Hamburger Kitas (gGmbH)
Scientific staff: Janne Braband, Madlen Goppelt-Kunkel, Maren Schüler, Katrin Mrohs
Funding: BMBF
Publications:
Schüler, M. & Hänel-Faulhaber, B. (accepted). Eine Frage der Notwendigkeit? Follow-up-Untersuchung zum Gebärdenlernverhalten in inklusiven Kindertagesstätten. Frühe Bildung.
Goppelt-Kunkel., M., Wienholz. A. & Hänel-Faulhaber B. (2022): Sign learning and its use in a co-enrollment kindergarten setting. Frontiers in Psychology 13:920497. Doi: 10.3389/fpsyg.2022.920497.
Goppelt-Kunkel, M. & Hänel-Faulhaber, B. (2022): Potenziale von Gebärden für Partizipation und Inklusion in Kindertageseinrichtungen. In: Knauer, R. & Sturzenhecker, B.: Demokratische Partizipation und Inklusion in Kindertageseinrichtungen. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
Hänel-Faulhaber, B., Goppelt-Kunkel, M., Schüler, M., Braband, J., Sterner, F. (2022): „Unterstützte Kommunikation für alle“ als inklusives Lehr- und Lernfeld in Kindertageseinrichtungen. In: Strecker, A., Becker, J., Buchhaupt, F., Katzenbach, D., Lutz, D. & Urban, M. (Hrsg.): Qualifizierung für Inklusion. Band 1: Elementarbereich. Münster: Waxmann.
Schüler, M. & Hänel-Faulhaber, B. (2022): Strukturelle Rahmenbedingungen und ihre Auswirkungen in inklusiven Kitas am Beispiel der Implementierung von Lautsprachunterstützenden Gebärden (LUG). Frühförderung Interdisziplinär 2. doi: 10.2378/fi2022.art08d
Goppelt-Kunkel, M., Schüler, M. & Hänel-Faulhaber, B. (2021). Sign-supported communication in inclusive day care centers: The more you need it the more you use it? Poster presented at the IASCL conference in Philadelphia.
Schüler, M., Stroh, A.-L. & Hänel-Faulhaber, B. (2021). Gebärden in inklusiven Kitas – erste Ergebnisse einer Langzeitstudie. Sprache · Stimme · Gehör 45, 98–102. doi: 10.1055/a-1169-3861.
Sterner, F., Kalbitzer, G., Goppelt-Kunkel, M., Mrohs, K. & Hänel-Faulhaber, B. (2021): 232 Gebärden-Symbol-Karten als Kernvokabular zum Einsatz in inklusiven Kitas. doi: 10.25592/uhhfdm.9208
Hänel-Faulhaber, B. (2018): Gebärdensprache, lautsprachunterstützende Gebärden und Bildkarten. Inklusive sprachliche Bildung in Kindertageseinrichtungen unter Berücksichtigung alternativer Kommunikationssysteme. WIFF-Expertisen, Band 52. München.