Prof. Dr. Gordon Mitchell (i.R.)
Professor für Religion und Interkulturelle Erziehung // seit Sept 2019 Herder Professor for Intercultural Studies at the German-Jordanian University in Amman
Religionspädagogik
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戈登·米切尔是汉堡大学宗教与文化领域的教授。他的研究主要在于两个领域内:
- 公立学校的宗教教育
- 和平领域的艺术创作
大多数他的学生会选择当老师并继续研究这个领域。宗教是一个复杂的现象,需要一系列的认知工具来研究其各个方面 :宗教仪式,圣典,圣地,等等。学生在学习的过程中能提高人类学,哲学以及注释方面的技能。如果用这种方式教学,宗教的研究将会给公立教育提供重要的贡献。
宗教间的对话强调了一个事实-宗教现象最终是没有解释的。它记录了大学的研究人员和
宗教团体之间的相互影响。
https://spiralsofdialogue.blogs.uni-hamburg.de/
艺术和平项目宗旨在于探讨艺术创作如何开拓思维、社交技巧。组织研讨会是为了让艺术家们在有关哲学和社会主题的环境下像普通民众般的进行艺术创作。这个过 程是由调查者们密切关注的。经过六年的研究得出,艺术学校应该提供自我反思,社会同情和批判性思维的独特机会。该项目已在南非,德国,中东,和中亚进行。
http://blogs.epb.uni-hamburg.de/artpeaceproject/home-english/
Gordon Mitchell is Professor for Religion and Intercultural Education at the University of Hamburg. His research lies within two overlapping fields:
- the place of religion in public education
- the creative arts in peace education
The majority of his students will go on to become teachers in schools. Religion is a complex phenomenon and requires a range of cognitive tools to study its various aspects –rituals, sacred texts, sacred places, and so on. Pupils can be equipped with skills as ethnographers, philosophers, theologians or exegetes. When taught in this way, the study of religion offers an important contribution to public education.
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6. Stock, Rm 612
20354 Hamburg
E-Mail: EW5.Relpaed"AT"uni-hamburg.de
Sprechzeiten
- nach Vereinbarung
- Arbeiten können beim Pförtner im VMP 8 abgegeben werden, Masterarbeiten im StuP-Büro.
Der Hamburger "Religionsunterricht für alle"
Seit über zwanzig Jahren realisieren Hamburger Schulen eine inklusive Form des Religionsunterrichts als Antwort auf die zunehmende Heterogenität der Schülerschaft. Da der „Hamburger Religionsunterricht für alle“ innerhalb Deutschlands Sonderwege geht, ist der Bedarf an konzeptioneller sowie empirischer Forschung außerordentlich hoch und eine entsprechende Aktivität auf bildungspolitischer Ebene notwendig. Religionspädagogik in Hamburg hat ein charakteristisches Profil entwickelt als interdisziplinäres und interreligiöses Fach, das in der Allgemeinen Erziehungswissenschaft wurzelt und sich damit von konfessionell ausgerichteten Studiengängen im Bundesgebiet unterscheidet. Somit trägt der Religionsunterricht in Hamburg in besonderer Weise zu einer Einübung in interreligiöses Lernen bei. Hier wird der Religionsunterricht für alle Schülerinnen und Schüler mit ihren verschiedenen religiösen Orientierungen und Weltanschauungen konzipiert und durchgeführt.
In Hamburg gab es „Religionsunterricht für alle“, aber Lehrer*innen waren bis jetzt nur Evangelische Christen. Dies verändert sich nun und ab dem Wintersemester 2014/15 werden die Fachdidaktik Religions-Seminare religiös divers angegangen, zunächst mit Muslimischen, Alewitischen und Protestantischen Student*innen. Um einen multiperspektivischen Ansatz zu entwickeln, sollte desweitern eine größere Varianzmöglichkeit bei der Präsentation in den Seminaren möglich werden.
the art peace project
The Art Peace Project serves as a forum for the exploration of ways in which the creative arts can contribute to Human Rights and Peace Education. Documentation and analysis of the divergent experiences of participants in the workshops provides the necessary information for ongoing reflection on the potential of arts-based inquiry in higher education..
2019
Researching Conflict Mediation and Peace Education, Summer School at the University of Hamburg.
Communication in Pedagogical Settings. Images and Stories. Summer School at Capital Norman University, Beijing.
Researching Conflict, Peacebuilding and Sustainable Development. Summer School at St. Augustine University of Tanzania.
2019. Researching Conflict Mediation and Peace Education, Summer School at the University of Hamburg. Funded by DAAD, and the Gustav Prietsch Stiftung
2019. Researching Conflict, Peacebuilding and Sustainable Development. In co-operation with St. Augustine University, Mwanza, Tanzania. Funded by DAAD.
2018. Global Humanities in Transnational Exchange. A Summer School in co-operation with the Shandong University in China. Funded by DAAD and Shandong University
2018. Storytelling on the Silk Road. In cooperation with the German-Kazach University. Students from Kazachstan and Kyrgystan. Funded by DAAD.
2017. Performing conflict. Spirals of Dialogue in Lviv. In co-operation with the Ukrainian Catholic University and the Jagiellonian University of Krakow. Funded by DAAD.
2016. Summer Academy. Creativity and Peacebuilding in Higher Education. University of Hamburg. Funded by Landeszentrale für Politische Bildung
2015 -2016. Lehrinnovation in der Hochschuldidaktik im Bereich Religion. Funded by the Heinz Nixdorf Stiftung and the Gustav Prietsch Stiftung.
2015. Spirals of Dialogue in Jordan. In co-operation with the University of Jordan. Students from Hamburg University and the University of Jordan. Funded by DAAD.
2014. Peacebuilding and the Performing Arts in the Caucasian Region. In co-operation with the Ivane Javakhisvhili Tbilisi State University. Students from Germany, Georgia, Azerbezan and Armenia. Funded by DAAD. http://blogs.epb.uni-hamburg.de/artpeace-caucasus/
2012. Exploring Human Rights Education in the Cape Town. Students from Germany and South Africa. Funded by DAAD. http://blogs.epb.uni-hamburg.de/artpeaceproject/projekte/••-exploring-human-rights-education-in-the-capetown/
2012. Imagining Identity! Re-Imagining Carnival in Cape Town. Photography project in partnership with the District Six Museum. Funded by the Goethe Institute, Johannesburg. http://blogs.epb.uni-hamburg.de/artpeaceproject/projekte/••-imagining-identity-re-imagining-carnival-in-cape-town/
2012. Zooming into Hamburg. Dialog of the Diasporas. Workshop for Russian-speaking students, Hamburg. Funded by Gustav Prietsch Foundation. http://blogs.epb.uni-hamburg.de/artpeaceproject/projekte/••-zooming-into-hamburg/
2011. Peace Education & the Creative Arts in Central Asia. In co-operation with the Deutsch-Kasachischen Universität, Almaty. Students from Kazachstan and Kirgistan. Funded by DAAD. http://blogs.epb.uni-hamburg.de/artpeaceproject/projekte/aesthetic-processes-in-peace-education-in-kazachstan/
2011. Sommeruniversität Kunst und Frieden. Funded by Landeszentrale für Politische Bildung http://blogs.epb.uni-hamburg.de/kunstundfrieden/
2010. Images in Prague. In co-operation with the Charles University, Prague. Students from Hamburg and Prague. Funded by the City Partnership Programme, City of Hamburg.
2004/5. Dialog der Urenkelinnen und Urenkel – Durch Begegnung lernen in Co-operation with the Arbeiter Samariter Bund, funded by Deutsch-Tschechischen Zukunftsfonds. Students and pupils from Hamburg and Prague. http://www.asb-hamburg.de/freiwillig-aktiv/ehemalige-projekte/sozial-macht-schule-sms/dialog-der-urenkelinnen-und-urenkel/
the spirals of dialogue project
The Spirals of Dialogue Project
This project emphasises the fact that no interpretation of religious phenomena is ever final. It documents the interactions between university researchers and religious communities.
Spirals of dialogue: Research in religious communities (PDF)
Wissenschaftlicher Werdegang
Gordon Mitchell ist Professor für Religion und Interkulturelle Erziehung an der Universität Hamburg in Deutschland. Zuvor lehrte er als Dozent an der Universität Kapstadt sowie an der Universität Südafrika. Er absolvierte seinen Hochschulabschluß in Religionspädagogik an der Rhodes Universität (1977) und promovierte an der Universität Heidelberg (1990). Ein Großteil seiner Forschung verläuft interdisziplinär und beinhaltet vorwiegend Studien pädagogischer Prozesse. Die Arbeit in Südafrika und Deutschland ermöglichte es ihm, einen Sinn für die Komplexitäten von Programmen für Interkulturelle Bildung und Menschenrechtserziehung innerhalb stark gespaltener Gesellschaften zu entwickeln. Ein besonderes Interesse galt in den vergangenen Jahren Projekten, bei denen bildende Kunst als Mittel für Programme zur "self-empowerment" und Menschenrechtserziehung diente. Gordon Mitchell ist der Koordinator des Art Peace Projects.
Mitglied Kooperatives Graduiertenkolleg : Qualitätsmerkmale sozialer Bildungsarbeit
https://www.ew.uni-hamburg.de/forschung/koop-grako.html
https://www.haw-hamburg.de/ws-soa/forschung/kooperatives-graduiertenkolleg.html
Sprecher Initiativkreis Friedensbildung
https://www.znf.uni-hamburg.de/studium/friedensbildung-peacebuilding.html
Publikationen
Einige Publikationen:
- “Art and storytelling as self-reflection in higher education”, in T. Iwers/C. Rollof, eds. Achtsamkeit in Bildungsprozessen – Professionalisierung und Praxis. (Springer Verlag, 2020) .
- „Erzählen und Reflektieren“, in S. Schwarz/H. Rupp, eds. Lebensweg, religiöse Erziehung und Bildung. Religionspädagogik als Autobiographie. Band 7. (Würzburg: Königshausen & Neumann, 2020).
- The Mwanza Process. Co-Learning Spaces in Higher Education, with Alex Howells Hamburg.
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„The Art Peace Project“, in Hrsg. Shauna Butterwick & Carole Roy, Working the margins of community-based adult learning: The power of arts-making in finding voice and creating conditions for seeing/listening. (Rotterdam, 2016), 103-114.
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Spirals of Dialogue. Research in Religious Communities (Hamburg 2016)
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„Theologisieren in Kunst. Religionspädagogik der Vielfalt“, in Hrsg. Hubertus Roebben & Martin Rothnagel, Jugendtheologie und Diversität, Jahrbuch für Jugendtheologie Band 5. (Stuttgart 2015)
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Spirals of Dialogue in Tbilisi (Hamburg, 2014)
- Hovering over the face of the deep. Philosophy, theology with children, with Gertrud Yde Iversen and Gaynor Pollard, eds (Waxmann: Münster, 2009).
- "Stories of Struggle. Transnational Advocacy and Democracy Education”, in: Al-Haj, M. & Mielke, R. (Eds). Education, Multiculturalism and Empowerment. Studies from Israel and Germany. (New York: Berghan Books, 2008).
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“The sacred in the everyday . John Dewey on Religion in Public Education”, in Michael Taylor, Helmut Schreier, Paulo Ghiraldelli Jr, eds. Pragmitism, Education, and Children. International Philosophical Perspectives, (Amsterdam/ New York: Rodopi, 2008).
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Religion Education. On the Boundaries between Study of Religion, Education and Theologies: Jürgen Lott and the Bremen Approach in International Perspective, co-edited with Christa Dommel (Bremen. Kleio Humanities, 2008).
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“Wenn wir die ganze Sache nicht machen würden, dann würde Gras darüber wachsen …”. Deutsch-Jüdische Vergangenheit in interkulturellen Schulklassen, with Christine Müller, Carolin Brandt, Svetlana Brajtigam, and Katrin Putschbach (Frankfurt am Main: IKO Verlag, 2007).
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„Heilige Schriften und interkulturelle Bildung“, in: P. Schreiner, U. Sieg, V. Elsenbast (eds), Handbuch Interreligiöses Lernen (Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2005), 567-577.
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Citizenship, Democracy, and Lifelong Learning, with Carolyn Medel-Anonuevo (Hamburg: UNESCO Institute of Education, 2003).
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Religion and the Political Imagination in a Changing South Africa, edited with Eve Mullen (Münster/ New York: Waxmann, 2001).
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Religion and Public Education. Policy Options for a New South Africa, with David Chidester, A. Rashied Omar, and Isabel Apawo Phiri, 2nd ed. (Cape Town: UCT Press, 1994).
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Together in the Land. A Reading of the Book of Joshua, JSOT Supplement Series 134 (Sheffield: Sheffield Academic Press, 1992).