PhiU - Philosophizing with children in primary school
- Goal / content
The project examines the conditions for success and the effects of philosophizing with children as a teaching principle. At the beginning of the 2020/21 school year, the Auf der Uhlenhorst primary school will introduce philosophizing with children at all grade levels and with the participation of the entire teaching staff. In all subjects (with a focus on general science), philosophical discussions are held with children on a regular basis that relate to the content of the lesson. The accompanying research to this project examines the effects of philosophizing on the cognitive, social and emotional development of children as well as technical learning with special consideration of learning in inclusive learning groups.
- Status of the project
The project will start in the 2020/21 school year.
- Publications
Michalik, Kerstin (2019): Philosophieren mit Kindern im inklusiven Sachunterricht. In: Inklusion im Sachunterricht. Perspektiven der Forschung, hrsg. v. Detlef Pech/Claudia Schomaker/Toni Simon. Bad Heilbrunn, S. 63-77.
Michalik, Kerstin (2019): Philosophieren mit Kindern und Forschendes Lernen - Wirkungen philosophischen Fragens und Forschens auf fachliches Lernen. In: Forschendes Lernen im Sachuntericht, hrsg. v. Martina Knörzer/Lars Förster/Ute Franz/Andreas Hartinger. Bad Heilbunn, S. 130-136.
Kerstin Michalik (2018): Empirische Forschung zu Wirkungen philosophischer Gespräche mit Kindern. In: Philosophieren mit Kindern – Forschungszugänge und -perspektiven, hrsg. v. Heike de Boer/Kerstin Michalik: Opladen, Berlin, Toronto, S. 13-32.
May-Krämer, Susanna/Michalik, Kerstin/Nießeler, Andreas (Hg.) (2018): Mit Kindern über Medien und über Menschen und (andere) Tiere ins Gespräch kommen. Berlin.
Michalik, Kerstin/Schreier, Helmut (2017): Wie wäre es, einen Frosch zu küssen? Philosophieren im Grundschulunterricht. (Praxis Pädagogik Westermann) Braunschweig. 2. Auflage.
- Duration: 2020-2023
- Project lead: Prof. Dr. Kerstin Michalik
- Sponsor: An application for third-party funding is in preparation.