Individualisierung in der sprachlichen Bildung Tagung 2025
5. - 6. März 2025
Universität Hamburg, Deutschland
Die Tagung Individualisierung in der sprachlichen Bildung hat das Ziel, das Thema Individualisierung systematisch aufzugreifen und sowohl Chancen als auch Herausforderungen in unterschiedlichen Lerngruppen und -settings zu beleuchten. Organisiert wird die Tagung von einem interdisziplinären Netzwerk des vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Forschungsschwerpunkts „Sprachliche Bildung in der Einwanderungsgesellschaft“.
Eingeladen sind Beiträge, die sich empirisch mit der Berücksichtigung der Heterogenität mitgebrachter sprachlicher Fähigkeiten und Erfahrungen von Lernenden bei der individualisierten/adaptiven Gestaltung von Formen und Inhalten von Lehr-Lernangeboten auseinandersetzen. Diese können sich etwa auf konkrete Gestaltungsmöglichkeiten von Individualisierung in der sprachlichen Bildung in formalen, informellen und non-formalen Settings, die Qualifizierung pädagogischen Personals oder den Transfer erprobter Maßnahmen auf andere Lerngruppen oder Lernkontexte beziehen.
Den Call for Papers finden Sie unter diesem Link: Link
Timetable out now: Conference Program
Notification:
A volume of select conference papers will be produced (pending peer review) for the Educational Linguistics books series published by Springer.
Warning:
Some individuals have received emails from an entity claiming to be the "Global Travel Team." Please note that we offer travel arrangements exclusively for our keynote and invited Forum speakers and communicate through our official channels only. We do not have any partnerships or cooperation with external travel agencies. To protect your personal information, please do not provide any details to external travel providers, as these emails may be phishing attempts. If you have any doubts or receive suspicious communications, please contact us immediately for clarification.
Die Registrierung ist nur noch bis zum 25.02.2025 möglich (vorausgesetzt es sind noch Plätze verfügbar).
Zur Registrierung gelangen Sie hier: Link
Das Programm finden Sie hier.
Keynotes
- Classroom discussion as an approach to individualization
by Catherine E. Snow (Harvard)
Immigrant and second-language learning students increase the heterogeneity of skills and knowledge sources within the classroom, creating a challenge for teachers responsible for traditional, sequential curricula. The strategic utilization of discussion as part of instruction can maximize all students' opportunities for learning, while also building the oral language skills that contribute to literacy and learning from text. Specific examples of well-studied curricular approaches that center students' voices will be offered.
Prof. Dr. Catherine E. Snow ist international bekannt für ihre Arbeit zu Theorien der Zweisprachigkeit und des Spracherwerbs durch Eltern-Kind-Interaktion sowie zu sprachlichen und sozialen Faktoren, die Lese- und Schreibfähigkeit fördern oder beeinträchtigen.
- Individual support in today’s multilingual classes in German primary school: Findings from an intervention study on translanguaging to support students’ reading strategies
by Jasmin Decristan (Bergische Universität Wuppertal)
Today’s classrooms in Germany are characterized by a large language-related and cultural heterogeneity of students. To better address students’ multilingual resources, and thus to provide individual support to students, translanguaging is considered a key approach. Translanguaging refers to a fluid and flexible use of the different languages that constitute multilingual students’ full linguistic repertoire. To support students’ translanguaging in classes with monolingual instruction in most subjects, such as in Germany, teacher must establish a collaborative space for students to support each other and provide a warm and appreciating climate towards multilingualism. However, teachers frequently express concerns about supporting students’ translanguaging in regular classes. These concerns are mostly related to classroom management and classroom climate as two key dimensions of teaching quality. Against this background, findings from an intervention study in German primary school will be presented. The intervention aimed to examine the effects of translanguaging in today’s multilingual classes to support students’ reading strategies. The presentation will provide insights into the implementation of the intervention and its effectiveness. Moreover, the differential effectiveness depending on students’ multilingualism and self-reported use of multiple languages for learning are reported. Finally, students’ perspectives on classroom management and classroom climate will be presented to empirically examine the concerns about translanguaging in class. The findings offer several implications regarding individual support in todays’ multilingual classes and will be discussed accordingly.
Prof. Dr. Jasmin Decristan leitet die Abteilung „Schulische Interventionsforschung bei besonderen pädagogischen Bedürfnissen“ und forscht zum Kooperativen Lernen, zum Umgang mit Heterogenität und zum Unterrichtsgeschehen und dessen Qualität.
Diskussionsforen
Basierend auf dem klassischen Format der Podiumsdiskussion werden jeweils vier führende Expert:innen in drei moderierten Foren ergänzende und kontroverse Perspektiven zu den folgenden Themen diskutieren:
Forum 1: Diagnostics and Professional Competence in the Context of Linguistic Diversity
Speakers: Elma Blom (Universität Utrecht), Maxime Van Raemdonck (Ghent University), Inci Dirim(University of Vienna), Vera Busse (Universität Münster)
Moderation: Karen Schramm (University of Vienna)
Forum 2: Successful Formats of Individualization and Their Transferability – A Cross-Institutional Perspective
Speakers: Tanja Tajmel, (Concordia University, Montréal), Sarah Désirée Lange (Technische Universität Chemnitz), Anna Krulatz (Norwegian University of Science and Technology, Trondheim), Daphne Greenberg (Georgia State University, Atlanta)
Moderation: Hendrik Stammermann, (Hamburg State Institute for Teacher Training and School Development)
Forum 3: Requirements for Future Research on the Individualization of Language Education
Speakers: Ingrid Piller (Macquarie University, Sydney), Theo Marinis (University of Konstanz), Francis Hult (University of Maryland, Baltimore County); Nathalie Auger (Paul-Valéry Montpellier 3 University)
Moderation: Aileen Edele (Humboldt University Berlin)
Das Publikum wird zur Diskussion eingeladen.
Paper Sessions
In den Vorträgen können die Autor:innen aktuelle empirische Forschungsergebnisse vorstellen und diskutieren. Für die einzelnen Vorträge sind 20 Minuten plus 10 Minuten für die Diskussion vorgesehen. Die 90-minütigen Sitzungen umfassen drei Vorträge zu verwandten Themen. Wir bitten die Referent:innen für die Präsentationen möglichst den eigenen Laptop bereit zu halten und die Präsentation zusätzlich auf einem USB-Stick zu speichern.
Poster Sessions (ESA Westflügel, Raum 221)
Poster (Poster-Format: DIN A0 [84.1 x 118.9 cm], Hochformat) bieten Forschenden die Möglichkeit, ihre Arbeit in einem knappen, visuellen Format zu präsentieren. Während der Poster-Sessions und Kaffeepausen gibt es ausreichend Gelegenheit zur Interaktion und Diskussion. Darüber hinaus erhält eine begrenzte Anzahl Interessierter die Möglichkeit, ihre Forschung in einem moderierten Kurzinterview von jeweils 2 Minuten (Poster-Pitch) dem Plenum vorzustellen, um den Diskurs und die internationale Vernetzung anzuregen. Das beste Poster wird mit einem Preis ausgezeichnet. Wir bitten um die Zusendung einer digitalen Version des Posters bis zum 26.02.2025 an individualization-conf.ew"AT"uni-hamburg.de. Die Poster können am 05.03.2025 zwischen 9:30 und 11:00Uhr im Raum 221 (Edmund-Siemers-Allee 1, Westflügel) aufgehängt werden.
Evening Reception (March 5th 2025, 19:00-21:00, ESA Westflügel, Raum 221)
We are delighted to invite all conference participants to join us for an evening reception! Enjoy an array of delectable finger food and drinks as you engage with fellow attendees in an informal and pleasant atmosphere.
During the reception, we will also award the best poster. Adding to the ambiance of the evening, we are excited to present a musical performance by the exceptionally talented harp player, Alberto Sanchez.
![]() |
Alberto Sanchez from Paraguay is an exceptional talent on his harp! Full of energy and passion, he is able to replace an entire rhythm section. Alberto Sanchez is a winner of the Folklore Oscar, is a member of the band ‘Anna R.’ around the Rosenstolz singer and has recorded the harp tracks for Tabaluga for Peter Maffay in the studio. |
Giuded City Tour (March 4th 2025, 19:00-21:00pm)
We are excited to offer an opportunity for participants who arrive early to explore the beautiful city of Hamburg! Join us for a guided city tour (self-funded) to discover the sights of this vibrant city including: Hamburg City Hall, St. Nikolai WWII Memorial, Deichstraße, Speicherstadt (UNESCO World Heritage Site), Elbphilharmonie, St Michael's Church.
For participation, a binding registration at individualization-conf.ew@uni-hamburg.de (subject: city tour) is required by 18.02.2025 at the latest.
Date: 4 March 2025
Time: 19:00 (Duration: 2 hours)
Costs: €15 per person (please bring cash)
Meeting Point: In front of the main entrance of Hamburg City Hall (Address: Rathausmarkt 1, 20095 Hamburg).
Wichtige Termine:
- Frist zur Einreichung der Abstracts: 31.10.2024
- Bekanntgabe der Annahme/Ablehnung von Beiträgen: ab dem 04.11.2024
- Zeitfensters für die Registrierung: ab dem 18.11.2024 bis zum 25.02.2025
- Tagung: 05. - 06.03.2025
Tagungsgebühren:
- EUR 100 für Post-Doktorand:innen und Professor:innen
- EUR 40 für Doktorand:innen und Praktiker:innen
- EUR 25 für Studierende
Tagungsort:
Edmund-Siemers-Allee 1,
Flügelbau West (West Wing)
20146 Hamburg
How to get to the venue:
Hamburg has a good public transport with various train (S-Bahn), subway (U-Bahn), and bus lines.
To plan your trips across Hamburg, see: https://www.hvv.de/en
The venue is near the following stations:
- Dammtor Bahnhof (150m): accessible by S-Bahn lines S2, S5; Bus lines 4, 5, 19
- Stephansplatz (550m): accessible by U-Bahn (subway) line U1
- From Gänsemarkt (800m): take bus lines 4 or 5 to Dammtor Bahnhof
- From Hamburg Hauptbahnhof (1,6km): take bus lines 4 or 5; or S-Bahn line S2 to Dammtor Bahnhof
Arriving in Hamburg
By Train:
The closest (long distance) train stations to the conference venue are:
- Dammtor Bahnhof
- Hauptbahnhof (Central Station)
- Bahnhof Altona
Information on tickets and offers: https://www.bahn.de/
By Airplane:
Hamburg Airport is located close to City Center:
Hamburg Airport
Flughafenstrasse 1-3
22335 Hamburg
https://www.hamburg-airport.de/en/
From Hamburg Aiport S-Bahn line S1 takes you to Hamburg Central Station every 10 minutes with a journey time of only 25 minutes. S-Bahn station "Hamburg Airport (Flughafen)" can be reached directly from Terminals 1 and 2 (Arrivals) via elevators, escalators, and fixed stairs.
By Car:
Due to limited parking, we strongly recommend taking public transportation (see above).
By Taxi:
- Hansa-Taxi
Telephone: +49 (0)40 211 1799 - Taxiruf-Hamburg
Telephone: +49 (0)40 441 011 - Taxi Hamburg
Telephone: +49 (0)40 666 666 - Taxi Stambula
Telephone: +49 (0)40 2000 1111
Accomodation:
- Hotel Vorbach
- Hotel am Rothenbaum
- Premier Inn, Hamburg, City Center
- Prize by Radisson, Hamburg City
- Hotel Continental Hamburg
- Hotel Kronprinz Hamburg Hauptbahnhof
- IBIS Hotel Hamburg Alster Zentrum
- Hotel Wagner im Dammtorpalais
- Hotel Preuss im Dammtorpalais
- Hotel Fresena im Dammtorpalais
- Hotel Bellmoor im Dammtorpalais
- Hotel Amsterdam
- Hotel am Rothenbaum
- Hotel Mittelweg
- Relexa Hotel Bellevue an der Alster
- IntercityHotel Hamburg Dammtor-Messe
Organisationsteam:
Nora Dünkel, University of Hamburg
Ingrid Gogolin, University of Hamburg
Rebecca Höhr, Goethe University Frankfurt
Moritz Sahlender, German Institut of Adult Education, Bonn
Yvonne Elger, University of Münster;
Angelika Gundermann, University of Cologne;
Luca Plachy, University of Hamburg;
Rebecca Stein, Leibniz University Hannover;
Christin Tekaath, University of Siegen;
Alena Meta Luise Töpke, Leibniz University Hannover;
Nicole Züchner, University of Technology Chemnitz