2013-2015 MaPhy: Mathematics in Physics Teaching (AvH)
Mathematics in physics teaching is essentially different from what is traditionally learned in math classes and, therefore, creates its own learning difficulties and demands specific teaching approaches. While mathematics is commonly regarded as the main responsible for students’ failure and lack of interest in physics, to teach physics completely without mathematics is to ignore the intrinsic mathematical character of this science. The fact that we use mathematics to describe nature and make predictions is in itself philosophically remarkable, yet this is rarely discussed in physics classes. In the MaPhy project, a group of high school physics teachers and physics education researchers from the University of Hamburg meets once a month to address issues concerning the role of mathematics in physics teaching. We share experiences and develop teaching materials with the goal of pursuing a physics education that takes mathematics into account in a meaningful way. The MaPhy project is supported by the Institute for Teacher Training and Education Development of the State of Hamburg (LI).
Publications:
Karam, R., Uhden, O. & Höttecke, D. (2016). Das habt ihr schon im Matheunterricht gelernt! Stimmt das wirklich? Ein Vergleich zwischem dem Umgang mit mathematischen Konzepten in der Mathematik und in der Physik. Unterricht Physik 153/154, S. 22-27.
Uhden, O. (unter Mitarbeit von A. Gedaschko) (2016). Warum bildet man Verhältnisse? Eine Erarbeutzbg der Bedeutung von Verhältnisgrößen am Beispiel der Dichte. Unterricht Physik 153/154, S. 28-31.
Höttecke, D. (unter Mitwirkung von S. Bär, A. Dwenger, C. Reich) (2016). Energietöpfchen - ein abstraktes gedankliches Modell zur Vermittlung von Phänomen und Abstraktion beim Lernen über Energie. Unterricht Physik 153/154, S. 32-35.
Uhden, O. (2015). Verständnisprobleme von Schülerinnen und Schülern beim Verbinden von Physk und Mathematik. ZfDN.
Uhden, O., Karam, R. & Höttecke, D. (2015). Mathematik im Physikunterricht. Ein Entwicklungsprojekt [Mathematics in physics teaching: A developmental project]. In S. Bernholt, Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht (S. 633-635), GDCP-Jahrestagung in Bremen 2014. Kiel: IPN, http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band35.pdf.