2008-2011: Climate Change Appears in Court – Fostering Judgment and Decision-Making in Contextes of Sustainable Development (DBU)
Within an interdisciplinary approach science education researchers and practicing science teachers develop teaching strategies and materials for science education at school and youth work. Together they focus on development and implementation strategies to foster competencies in decision and judgment making in ecological contexts. Role play is a central part of the methodology. The project was excelled as an official project of the United Nations decade Education for Sustainable Development.
The project has been awarded in 2009 as an official project of the UN Decade of Education for Sustainable Development.
Please visit the Project-Homepage for further information.
Publications:
Menthe, J., Höttecke, D., Eilks, I., & Hößle, C. (2013). Handeln in Zeiten des Klimawandels – Bewerten Lernen als Bildungsaufgabe. Münster: Waxmann-Verlag.
Eilks, I., Feierabend, T., Hößle, C., Höttecke, D., Menthe, J., Mrochen, M., & Oelgeklaus, H. (Hrsg.) (2011). Der Klimawandel vor Gericht. Materialien für den Fach- und Projektunterricht. Köln: Aulis-Verlag.
Eilks, I., Feierabend, T., Höttecke, D. Hößle, C., Menthe, J. & Oelgeklaus, H. (2011). Bewerten Lernen und Klimawandel in vier Fächern – Erste Einblicke in das Projekt „Der Klimawandel vor Gericht“ (Teil 1) (Judgment and decision-making in the context of climate change across four school subjects - preliminary insights into the project "climat change appears in court" (part 1)). Der mathematisch naturwissenschaftliche Unterricht 64(1), 7-10.
Eilks, I., Feierabend, T., Höttecke, D. Hößle, C., Menthe, J. & Oelgeklaus, H. (2011). Bewerten Lernen und Klimawandel in vier Fächern – Erste Einblicke in das Projekt „Der Klimawandel vor Gericht“ (Teil 2) (Judgment and decision-making in the context of climate change across four school subjects - preliminary insights into the project "climat change appears in court" (part 2)). Der mathematisch naturwissenschaftliche Unterricht 64(2), 72-78.
Höttecke, D. & Mrochen, M. (2010). Bewerten Lernen im Treibhaus. Physikalisches Wissen beim Bewerten und Entscheiden nutzen (Learning to judge in the greenhouse - using physics knowledge for judgement and decision-making). Praxis der Naturwissenschaften Physik - Physik in der Schule, 2/59, S. 26-35.
Höttecke, D., & Mrochen, M. (2010). Der Klimawandel vor Gericht - Ein Projekt zur Förderung ökologischer Bewertungskompetenz von Jugendlichen: Erste Ergebnisse der Arbeitsgruppe Physik. In D. Höttecke (ed.) (2010), Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Systematik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Dresden 2009. Münster: LIT-Verlag.
Höttecke, D., Eilks, I., Feierabend, T., Mrochen, M., Hößle, C., Menthe, J., & Kellinghaus, H. (2009). Der Klimawandel vor Gericht: Die Förderung ökologischer Bewertungskompetenz von Jugendlichen (Climat Change appears in Court: Education for Sustainable Development). In D. Höttecke (Hrsg.), Chemie- und Physikdidaktik für die Lehramtsausbildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008. Münster: LIT-Verlag, 413-415.
Höttecke, D., Eilks, I., Hößle, C., Menthe, J., Feierabend, T., Kellinghaus, H., & Mrochen, M. (2009). BNE in der Sekundarstufe – Planspiele als Lernansatz mit Alltags- und Ich-Bezug Bewertungskompetenz und Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Sekundarstufe (Education for Sustainalbe Development in Secondary School - Management Games as an Approach for the Development of Competencies of Judgement in Contexts of Everyday Life). In: F. Brickwede, & A. Bittner (Hrsg.), Kindheit und Jugend im Wandel! Umweltbildung im Wandel? : 14. Internationale Sommerakademie St. Marienthal. Berlin: Erich-Schmidt-Verlag.
Höttecke, D., Maiseyenka, V., Rethfeld, J., & Mrochen, M. (2009). Den Treibhauseffekt verstehen - ein Lernzirkel (Understanding the Greenhouse Effect Collaborativly). Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 20 (111/112): 24-36.
Höttecke, D.; Hößle, C.; Eilks, I.; Menthe, J.; Mrochen, M.; Oelgeklaus, H.; & Feierabend, T. (2010). Judgment and Decision-Making about Socio-Scientific Issues: A Fundament for a Cross-Faculty Approach towards Learning about Climate Change. In I. Eilks & B. Ralle (Eds.), Contemporary science education- implications from science education research about orientations, strategies and assessment. A collection of invited papers inspired by the 20th Symposium on Chemical and Science Education held at the University of Bremen, 27-29 May 2010 (pp. 179-191), Shaker-Verlag.
Mrochen, M. & Höttecke, D. (2011). Ein fachkultureller Zugang zu Bewertungskompetenz. In D. Höttecke (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Potsdam 2010. Münster: LIT-Verlag, S. 291 - 293.
Mrochen, M., & Höttecke, D. (2010). Einstellungen und Vorstellungen von Lehrkräften zum Kompetenzbereich Bewertung. In D. Höttecke (ed.), Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Systematik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Dresden 2009. Münster: LIT-Verlag.
Oelgeklaus, H., Hößle, C., Höttecke, D., Eilks, I., Feierabend, T., Menthe, J., & Mrochen, M. (2010). "Der Klimawandel vor Gericht": Von Flugobst, pupsenden Kühen und Soja im Tank ("Climate change appears in court"). In M. Fansa & C. Ritzau (Hg.), Kalte Zeiten - Warme Zeiten: Klimawandel(n) in Norddeutschland. Begleitschrift zur Sonderausstellung des Landesmuseums für Natur und Mensch Oldenburg vom 30. April bis zum 01. August 2010. Darmstadt: Primus-Verlag, 128-131.