2008-2012: Teachers’ Beliefs about Judgment and Decision-Making as an Educational Standard (DBU)
In 2004 common national standards for science education have been released in Germany. There are three separated documents for biology, chemistry, and physics education in secondary school which all focus on the development of a competency enabling students to make well-founded judgements and decisions. A prerequisite for a successful implementation of the standards is a thorough knowledge of science teachers’ beliefs about judgement and decision-making. The study is based on 37 interviews conducted with teachers teaching physics, chemistry, biology or politics. The results of the study cover a range of four beliefs about judgement and decision-making. It was possible to develop a typology of teachers covering four different types. The typology allows insights into teachers’ beliefs and which kind of problems they might face regarding the facilitation of this competency. The study indicates a weak relation between the typology and the subject the teachers do teach.
The project has been completed. Maria Hartmann-Mrochen, the project leader, successfully defended her dissertation in April 2012.
Related Papers:
Höttecke, D.; Hößle, C.; Eilks, I.; Menthe, J.; Mrochen, M.; Oelgeklaus, H.; & Feierabend, T. (2010). Judgment and Decision-Making about Socio-Scientific Issues: A Fundament for a Cross-Faculty Approach towards Learning about Climate Change. In I. Eilks & B. Ralle (Eds.), Contemporary science education- implications from science education research about orientations, strategies and assessment. A collection of invited papers inspired by the 20th Symposium on Chemical and Science Education held at the University of Bremen, 27-29 May 2010 (pp. 179-191), Shaker-Verlag.
Mrochen, M. (2011). Zwischen Notengebung und Urteilsfähigkeit. Einstellungen und Vorstellungen von Lehrkräften verschiedener Fachkulturen zum Kompetenzbereich Bewertung der Nationalen Bildungsstandards. Universität Hamburg, angenommene Diss.
Mrochen, M. & Höttecke, D. (im Druck). Einstellungen und Vorstellungen von Lehrpersonen zum Kompetenzbereich Bewertung der Nationalen Bildungsstandards (Teachers’ ideas and beliefs about judgment as a competence suggested by national standard documents). Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung.
Mrochen, M. & Höttecke, D. (2012). Lehrertypen im Umgang mit Bewertungskompetenz. In S. Bernholt (Hrsg.), Konzepte fachdidaktischer Strukturierung für den Unterricht (S. 331-333). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Oldenburg 2011. Münster: LIT-Verlag .
Mrochen, M. & Höttecke, D. (2011). Ein fachkultureller Zugang zu Bewertungskompetenz. In D. Höttecke (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Potsdam 2010. Münster: LIT-Verlag, S. 291 – 293.
Mrochen, M., & Höttecke, D. (2010). Einstellungen und Vorstellungen von Lehrkräften zum Kompetenzbereich Bewertung. In D. Höttecke (ed.), Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Systematik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Dresden 2009. Münster: LIT-Verlag..
Mrochen, M., & Höttecke, D. (2009). Zwischen Notengebung und Urteilsbildung – Die Rekonstruktion der Perspektiven von Lehrkräften auf den Kompetenzbereich Bewertung. Dokorandenkolloquium der GDCP in Hamburg 22.-25.10.2009.
Mrochen, M., Höttecke, D., Eilks, I.,Hößle, C., Menthe, J., Kellinghaus, H., & Feierabend, T. (2009). Bewerten im Fächervergleich. Wie verstehen Lehrkräfte verschiedener Fächer den Kompetenzbereich Bewerten. In V. Nordmeier & H. Grötzbauch (Hrsg.), Tagungs-CD der DPG-Tagung 2009 in Bochum.