Dr. Markus Sebastian Feser
Research Associate
Physics Education
Address
Office
Office hours
on appointment
Contact
Please, visit the homepage of the Physics Education Group.
Publications
(**): peer-review
(*): editors' review
MONOGRAPHS
Feser, M. S. (2019). Physiklehrkräfte korrigieren Schülertexte. Eine Explorationsstudie zur fachlich-konzeptuellen und sprachlichen Leistungsfeststellung und -beurteilung im Physikunterricht. Logos.
SCIENTIFIC PAPERS
(**) Feser, M. S., Haak, I., & Rabe, T. (accepted). Sense of belonging among first-year physics students in Germany: exploring intergroup differences and correlations. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education
(**) Feser, M. S., & Michalik, K. (2023). Pre-service primary school teachers’ interdisciplinary competence and interest, self-concept, and sense of belonging across the domains of natural and social sciences: Findings from a longitudinal study in Germany. International Electronic Journal of Elementary Education, 15(5), 383-398.
(**) Feser, M. S., & Plotz, T. (2023). Exploring the validity of a single-item instrument for assessing pre-service primary school teachers’ sense of belonging to science. Open Education Studies, 5, Article 20220191.
(**) Feser, M. S., & Höttecke, D. (2023). Development of a test in German language to assess middle school students’ physics proficiency. The Physics Educator, 5(1), Article 2320002.
(**) Heidari, N., Feser, M. S., Scholten, N., Schwippert, K., & Sprenger, S. (2022). Language in primary and secondary geography education: a systematic literature review of empirical geography education research. International Research in Geographical and Environmental Education. Advance online publication.
(**) Feser, M. S., & Haak, I. (2022). Key features of teacher identity: a systematic meta-review study with special focus on teachers of science or science-related subjects. Studies in Science Education. Advance online publication.
(**) Feser, M. S., & Krumphals, I. (2022). Preparing pre-service physics teachers to diagnose students’ conceptions not covered by physics education textbooks. The Physics Educator, 4(2), Article 2250008.
(**) Feser, M. S., & Mangal, S. (2022). Exploring preschoolers’ conceptions about the viscosity of honey. STEM Education, 2(2), 86–95.
(**) Schuck, P., & Feser, M. S. (2022). Science Education as a Human Right: A Systematic Review of the Literature. European Journal of Science and Mathematics Education, 10(3), 338–351.
(*) Feser, M. S. (2021). Students’ and student teachers’ sense of belonging to science: What do we know so far?. Journal of Baltic Science Education, 20(3), 340–343.
(**) Faltin, L., & Feser, M. S. (2021). Secondary school students’ conceptions about the viscous behaviour of liquids. Physics Education, 3(56), Article 035018.
(**) Feser, M. S., & Höttecke, D. (2021). Exploring the role of language in physics teachers’ everyday assessment practice. Journal of Science Teacher Education, 32(6), 686–704.
(**) Feser, M. S. (2020). Sense of Belonging to Science – Entwicklung eines Erhebungsinstruments für Lehramtsstudierende. Progress in Science Education, 3(2), 10–21.
(**) Feser, M. S., & Höttecke, D. (2020). Assessment Literacy. Ein Rahmenkonzept für professionelles Lehrer*innenhandeln bezüglich schulischer Leistungsbeurteilung. HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung, 3(1), 538–552.
(**) Höttecke, D., Feser, M. S., Heine, L., & Ehmke, T. (2018). Do Linguistic Features Influence Item Difficulty in Physics Assessments? Science Education Review Letters, 2018, 1–6.
(*) Feser, M. S. (2017). Rezension von: Tajmel, Tanja: Naturwissenschaftliche Bildung in der Migrationsgesellschaft, Grundzüge einer Reflexiven Physikdidaktik und kritisch-sprachbewussten Praxis. Wiesbaden: Springer VS 2017. Erziehungswissenschaftliche Revue, 17(3).
SCHOOL-PRACTICAL PAPERS
(*) Feser, M. S. (in press). „Wie funktioniert eigentlich der Speicher in meinem Smartphone?“ – Eine Modellschaltung zur Thematisierung von Flash-Speichermedien im Physikunterricht. Eingereicht bei: Plus Lucis.
(*) Feser, M. S., Dejanovikj, J. (2023). Die Nutzung von Technetium in der nuklearmedizinischen Diagnostik als Anlass für inner- und überfachliches Bewerten im Physikunterricht. Plus Lucis, 2013(1), 12–16.
(*) Feser, M. S., & Höttecke, D. (2017). Wie beurteile ich eine Schülererklärung? – Klassenarbeiten kriteriengeleitet korrigieren. Unterricht Physik, 158, 15–18.
(*) Elsholz, M., Fauser, C., & Feser, M. S. (2014). Wenn die Erregung überspringt. Ein Schülerexperiment zur saltatorischen Erregungsleitung in Nervenbahnen. Praxis Der Naturwissenschaft. Physik in der Schule, 63(4), 31–36.
(*) Feser, M. S., Trefzger, T., & Elsholz, M. (2014). Bioelektrizität im Gehirn. Ausgewählte Aspekte und Experimente zur Thematisierung der Elektroenzephalographie im Physikunterricht. Praxis Der Naturwissenschaft. Physik in der Schule, 63(4), 37–43.
TECHNICAL REPORTS
Feser, M. S., Haak, I., & Rabe, T. (2023). VeSP-Be – Vergleich von Studieneingangsphasen in Physik hinsichtlich des Sense of Belonging von Studierenden. Dokumentation der Erhebungsinstrumente und deren deskriptive, quantitative Ergebnisse. peDOCS.
Feser, M. S., & Michalik, K. (2023). Längsschnittliche Evaluation des natur- und gesellschaftswissenschaftlichen Sachunterrichtsstudiums der Universität Hamburg. Dokumentation der deskriptiven Ergebnisse und Erhebungsinstrumente. BoD – Books on Demand.
Feser, M. S., Kroll, N., & Ratzek, J. H. (2021). Bedarfserhebung der Graduiertenschule der Fakultät für Erziehungswissenschaft der Universität Hamburg 2020. Dokumentation der deskriptiven Ergebnisse und Erhebungsinstrumente. BoD – Books on Demand.
CONFERENCE PROCEEDINGS
Feser, M. S., Haak, I., & Rabe, T. (2023). Sense of Belonging in der Studieneingangsphase Physik (VeSP-Be Studie). In H. van Vorst (Hrsg.), Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Aachen 2022 (S. 326–329).
Haak, I., Feser, M. S., & Rabe, T. (2023). Lerngruppenaktivität Physikstudierender in der Studieneingangsphase. In H. van Vorst (Hrsg.), Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Aachen 2022 (S. 547–550).
Krumphals, I., & Feser, M. S. (2023). Fostering pre-service physics teachers’ diagnostic skills and readiness through video vignettes and micro-teaching sessions: An exploratory single-case study. Paper presented at the GIREP-EPEC conference 2023 in Košice.
Faltin, L., Feser, M. S., & Krumphals, I. (2022). Schülervorstellungen zum viskosen Verhalten von Flüssigkeiten. In S. Habig, & H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung 2021 (S. 700–703).
Feser, M. S., Haak, I., & Rabe, T. (2022). Zugehörigkeitsgefühl Physikstudierender in der Studieneingangsphase. In S. Habig, & H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung 2021 (S. 140–143).
Feser, M. S., & Haak, I. (2021). A systematic meta-review of specific and genuine key features of science teacher identity. Paper presented at the ESERA online conference 2021.
Feser, M. S., & Krumphals (2021). A learning environment for pre-service physics teachers on how to diagnose students’ conceptions not covered by physics education textbooks. Paper presented at the 3rd World Conference on Physics Education (WCPE) in Hanoi/Online.
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2020). Schüler_innen schreiben Texte – Physiklehrkräfte beurteilen diese. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 (S. 290–293).
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2019). Exploring physics teachers’ assessment practices – A study about the role of language. Paper presented at the ESERA conference 2019 in Bologna.
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2018). Physiklehrkräfte beurteilen Schülertexte – Eine Explorationsstudie. In C. Maurer (Hrsg.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht – normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Regensburg 2017 (S. 218–221).
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2017). Wie Physiklehrkräfte Schülertexte beurteilen – Instrumententwicklung. In C. Maurer (Hrsg.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Zürich 2016 (S. 123–126).
Feser, M. S., & Höttecke, D. (2017). How physics teachers assess students’ texts in teacher-made tests. Paper presented at the ESERA conference 2017 in Dublin.
Feser, M. S., Höttecke, D., & Ehmke, T. (2016). Testitems zur qualitativen Untersuchung der Ressourcen von Physiklehrkräften beim Bewerten schriftlicher Schülerleistungen. PhyDid B – Didaktik Der Physik – Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
Feser, M. S., Elsholz, M., & Trefzger, T. (2013). Elektrisierende Hirnkurven – Konzeption eines Schülerforschungstages zur Elektroenzephalographie. PhyDid B – Didaktik Der Physik – Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
Elsholz, M., Feser, M. S., & Trefzger, T. (2012). Lehr-Lern-Labor Biophysik – Experimentieren im M!ND-Center Würzburg. PhyDid B – Didaktik Der Physik – Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.